نیمی از زنان کرمانشاهی از اضافه وزن رنج می‌برند
محل تبلیغات شما


ورود اعضا


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشي رمز عبور؟

عضويت سريع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




میزان رضایتمندی شما از مطالب سایت:





تبليغات
محل تبلیغات شما

دکتر ناهید خادمی به مناسبت هفته سلامت زنان در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا، با اشاره به افزایش توجه به سلامت زنان درسه دهه اخیر اظهار کرد: این امر موجب شده تا وضعیت کلی زنان در همه شاخصهای توسعه و به ویژه سلامت بهبود یابد.

به گفته خادمی اجرای برنامه های بهداشتی، افزایش پوشش واکسیناسیون و افزایش سطح آگاهی و تحصیلی زنان تغییرات شگفت آوری را در امر توسعه و بهداشت زنان بوجود آورده است.

وی سلامت زنان را مطمئن ترين راه برای رسيدن به زندگی بهتر برای تمامی افراد جامعه دانست و اظهار کرد:  ظرفيت سازی و توانمندسازی زنان در جهت مشارکت در برنامه های بهداشتی پيش نياز اصلی برای ارتقاء بهداشت و رسیدن به اهداف سلامت جامعه است.

خادمی با اشاره به مسئوليت های سنگين زنان در جامعه و محوری بودن نقش آنها در تحکيم خانواده و نقش موثر آنها در اجتماع، اظهار کرد: ضروری است در جهت تامين بهداشت و سلامت اين گروه سیاستگزاری‌های مناسبی درسطح کلان پیش بینی شود.

این مقام مسئول بیماریهای غیرواگیر را دغدغه مهم سلامت در عصر جدید و از جمله مهمترین علل مرگ و معلولیت زنان عنوان کرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه بیماریهای غیرواگیر به علت پنهان بودن علائم به موقع شناسایی نمی‌شوند و يا زمانی تحت درمان قرار می‌گيرند كه فرد در مرحله نمایان شدن عوارض قرار دارد.

خادمی با بیان اینکه اغلب بیماریهای غیرواگیر قابل پیشگیری بوده و یا با اقدامات خاص می توان وقوع آنها را به تعویق انداخت، افزود: خوشبختانه بسیاری از این بیماریها قابل برگشت و بسیاری دیگر با اقدامات پیشگیری ثانویه قابل اصلاح و درمان هستند.

مدیر گروه بیماریهای مرکز بهداشت استان کرمانشاه اظهار کرد: با توجه به این مسئله برنامه های اجرایی و پیشگیرانه بر شناسایی به موقع و کنترل عوامل خطر اصلی تکیه دارند و اين اقدامات بخصوص در گروه های تأثيرگذار می‌تواند به اصلاح روند سياستگزاری در بخش سلامت منتهی شود.

وی مهمترین شاخص های حوزه سلامت در زنان را اضافه وزن، چاقی، دیابت، کم تحرکی، فشار خون بالا و سرطان سینه عنوان و تصریح کرد: متاسفانه زنان استان در این شاخص ها وضعیت مناسبی ندارند.

به گفته خادمی بیش از نیمی از زنان کرمانشاهی با رنج سنی 15 تا 65 سال از اضافه وزن و چاقی رنج می برند.

وی افزود: همچنین نیمی از زنان استان در این رنج سنی کم تحرکی داشته و 14 درصد آنها از فشار خون بالا رنج می برند.

به گفته خادمی در حال حاضر دو درصد زنان استان در مناطق روستایی و پنج درصد آنها در مناطق شهری مبتلا به دیابت هستند.

وی تصریح کرد: وضعیت تغذیه زنان نیز در وضعیت مطلوبی قرار ندارد، بطوریکه تنها هفت درصد زنان استان در رنج سنی 15 تا 65 سال پنج واحد میوه و سبزی در روز مصرف می کنند و بیش از 70 درصد از آنها در طول هفته ماهی مصرف نمی کنند.

خادمی اظهار کرد: هر چند بخشی از اين مشكلات به علت ناكافی‌بودن آگاهی زنان از اهميت توجه به روش‌های پيشگيری از ابتلا به اين معضلات ايجاد شده، اما كارشناسان هشدار می‌دهند كه تغيير سبک زندگی و عادات غذایی، در شيوع بيشتر بيماریهای غيرواگير در جامعه زنان ايرانی تاثير مستقيم داشته است.

وی هشدار دارد: انتظار می رود با ادامه شرایط موجود و عدم مداخله برای حل مشکل در چند سال آینده این شاخص ها به یک بحران تبدیل شود و این امرضرورت برنامه ریزی و توجه ویژه مسئولین و مدیران سازمانها و نهادها به امر سلامت خصوصا درحوزه زنان را دوچندان می‌کند.

خادمی در ادامه به وضعیت زنان شاغل اشاره و تصریح کرد: بیشتر زنان شاغل نيمی از عمر خود را در محيط كار سپری می‌كنند و در اين مکانها با موارد بيماری‌زای خطرآفرين و نيز شيوه‌های غلط زندگی روبرو هستند.

وی تصریح کرد: عدم توجه به اين موضوع باعث مي شود اين افراد دچار بيماريهایی شوند كه علاوه بر تحمل هزينه های درمان برای خانواده، موجب كاهش بهره وری در محيط های اداری نیز شوند.

خادمی خاطرنشان کرد: در همین راستا درسالهای اخیر دانشگاه علوم پزشکی با همکاری ذفترامور بانوان استانداری اقدام به بررسی سلامت زنان درمحیط کار نموده تا با مشارکت مسئولین و زنان شاغل بتواند عوامل خطر بیماریهای غیرواگیر را کاهش دهد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


RSS

Powered By
loxblog.Com